Website, folder, blog, sociale media, nieuwsbrief,
onderlinge communicatie per mail…
Dat kan beter!
Externe communicatie
Beter schrijven in bedrijf of organisatie. Is dat nou zo moeilijk? Ja. Kennelijk wel.
Je eigen bedrijf, praktijk of organisatie beschrijven, je klant op een prettige manier benaderen met de informatie die voor jou al lang en breed gesneden koek is… niks zo lastig als dat. Er is zoveel te vertellen over je kwaliteiten, je unieke product, je individuele aandacht voor je klant, je uitstekende begeleiding, je motivatie, opleiding, jarenlange ervaring en tjonge, wat al niet meer…
Hoe kies je daar de juiste woorden voor? Hoe beschrijf je je bedrijf, je product, je USP zonder arrogant over te komen? En, niet onbelangrijk, hoe weet je wat je net zo goed weg kunt laten omdat het je klant eigenlijk toch niet interesseert?
Voor elke publicitaire activiteit, of het nu je site is of een folder, je blog, je tweets of je verleidelijke strooikaartjes: je moet op deze vragen een helder antwoord hebben. Of je nou ZZP-er bent of medewerker bij een groot bedrijf.
Dat heldere antwoord vind je tijdens de dagworkshop of langere training ‘Beter schrijven’ met behulp van het Creatiepentagram en een hele hoop plakbriefjes.
Abe de Verteller schreef aan z’n Ik Start Smart-coach
(Gooi- en Eemland):“Veel nuttige informatie en speelse werkvormen om met een frisse blik naar al je bedrijfsteksten te kijken. Of het nu om visitekaartjes of websiteteksten gaat.”
Interne communicatie
Het Nieuwe Werken betekent hoe dan ook veel meer geschreven berichten. Collega’s mailen elkaar, rapporteren, reageren op verslagen en maken voorstellen per tekst. De grootste misverstanden ontstaan dan ook bij het lezen van die teksten. Daarom is het van groot belang dat elk bedrijf en elke organisatie aandacht besteedt aan slim en efficiënt communiceren. Het liefst in gewone, begrijpelijke taal. Gebruik van het Creatiepentagram maakt dat streven binnen een dag haalbaar.
Voor nog betere communicatie is een teksttraining van zes bijeenkomsten bijna altijd voldoende om probleemloos met elkaar in contact te blijven via geschreven tekst.
De workshop – inhoud
*Je rekent voor eens en voor altijd af met ‘Vampierwoorden’ zodat teksten helder en concreet blijven
*Je werkt met een unieke combinatie van schrijftechnieken en een bedrijfsanalyse met het Creatiepentagram.
*Je maakt spelenderwijs keuzes in wat je wel en niet wilt laten weten in je teksten.
*Je krijgt de hele dag feedback en ondersteuning van de andere deelnemers: je hoeft het niet alleen te doen.
*Je analyseert pijlsnel en trefzeker de bijzondere kwaliteiten van jezelf, je product en je bedrijf of organisatie.
*Je doet interessante contacten op met andere ZZP-ers of leert je collega’s op een andere manier kennen
*Je gaat naar huis met een heldere structuur voor het schrijven van je eigen promotiemateriaal.
*Je hebt plezier.
*Je kunt je Creatiepentagram bijstellen wanneer er een verandering is in je werkzaamheden of je doelgroep.
*Je hebt duidelijke uitgangspunten voor je schrijfgedrag op je site, blog, nieuwsbrief, twitter, facebook en folder.
*Je kunt deze workshop herhalen als je merkt dat je Creatiepentagram wat verstoft is geraakt of nodig bijgesteld moet worden en je hebt geen zin om dat in je eentje te doen.
*Je hoeft geen dure tekstschrijver in te huren, want aan deze schrijfstructuur heb je je hele (bedrijfs-)leven iets.
*Heb je toch geen tijd om je eigen teksten te maken, dan heb je met je Creatiepentagram een heldere werkomschrijving voor een ingehuurde tekstschrijver in handen.
Voorbereiding:
Elke deelnemer vertelt vijf minuten lang iets over zijn of haar eigen bedrijf, functie of organisatie.
Kijk in de agenda voor de data van Functioneel Schrijven waar je aan mee kunt doen als zelfstandig ondernemer.
Of informeer naar de mogelijkheden voor een in-company training Functioneel Schrijven, bijvoorbeeld voor beroepsverenigingen en grotere bedrijven.