Reludatie & taalverrijking
Nieuwe woorden verzinnen
De woorden die gelegd worden komen niet voor in het woordenboek. Elke beurt voegt dus een nieuw woord toe aan de Nederlandse taal. Natuurlijk moet dat wel een betekenisvol woord zijn. Daarom moet elke blufscrabbelaar in staat zijn zijn of haar vondst te onderbouwen met een overtuigende theorie. Hoe overtuigend die theorie is bepalen de medespelers.
Teambuilding met Bluf en nieuwe inzichten
Teams die ’talig’ zijn ingesteld hebben dik feest met een middagje Blufscrabble. Nieuwe woorden bedenken is al verschrikkelijk leuk, elkaar overtuigen van het mondiseringsgehalte ervan is misschien nog wel leuker. En dan nog wat: bij fusies of samenvoegingen van afdelingen wordt soms ‘een andere taal’ gesproken. Nou: aan het blufscrabbelen dan! Je komt beslist dichter bij elkaar door samen nieuwe woorden te bedenken voor de functies, taken, emoties en misverstanden waar beide partijen andere termen voor gebruiken. Zeker als daarbij gelachen wordt, in plaats van moeilijk gedaan en gekeken.
Puntentelling Blufscrabble
Medeborders bepalen hoeveel punten een woord waard is. Zij kunnen hartelijk en mild zijn door woorden als Ak – het voortijdse mythologische wezen waarop de held Wim zich voortbewoog door aarde, lucht, water en vuur om de Wadden te scheppen – goed te rekenen. Zij kunnen ook meedogenloos streng maar rechtvaardig zijn door Dromke, een heerlijke Drentse koek af te keuren omdat er geen chocola in verwerkt is. Zoals gezegd: de theorie moet voor alle spelers aan het bord overtuigend zijn en elke blufscrabbelaar kan daar persoonlijke voor- en nakeuren in laten meespelen. Als ze maar wel onderbouwd kunnen worden. Tijdens een stevige partij blufscrabble ontstaan gemiddeld tussen de 15 en de 20 waardevolle toevoegingen aan de Nederlandse taal (en een paar waar we het liever niet meer over hebben).
Blufscrabble spelleider
Daarom is het van het grootste belang om een geroutineerd en enthousiast, inspirerend en reluderend spelleider aan te stellen voor een toernooitje Blufscrabble met het hele team, de familie of alle collega’s. Eentje die ook meehelpt bij het organiseren, het laten maken van de Gouden Chimot, publiciteit, puntentelling en rigomatie.
Informeer naar de mogelijkheden om het toernooi aan te passen bij veranderingen binnen organisatie of bedrijf.