Mumzels vangen

Zit een man in een treincoupee wilde armgebaren te maken. Hij grijpt omhoog met zijn rechterhand, klapt dan pal voor z’n gezicht in z’n handen, kijkt naar z’n linkerhandpalm, schudt nee en grijpt weer omhoog om het hele riedeltje te herhalen.
De vrouw die tegenover hem zit ergert zich natuurlijk blauw aan dat gedoe en vraagt semi-belangstellend: ‘Meneer, wat doet u eigenlijk?’
De man onderbreekt zijn activiteiten eventjes, kijkt haar aan en zegt: ‘Ik vang mumzels.’
Ze fronst en vraagt: ‘Mumzels? Hoe zien die er dan uit?’
Hij haalt zijn schouders op en antwoordt: ‘Dat weet ik niet. Ik heb er nog geen een gevangen.’

Bluf, blog, blabla

Mijn vader vertelde me dit verhaal over de mumzeljacht als waarschuwing voor bluffen. En dat in een tijd waarin er nog lang niet zoveel gebluft werd als nu, omdat bloggen nog niet bestond. In heel wat blogs lees je aankondigingen als ‘Volstrekt nieuwe techniek’ of ‘Nieuwe inzichten die je leven veranderen’. Het kan geen toeval zijn dat bluf en blog met dezelfde klank als blabla beginnen. Als iets werkelijk nieuw is, heb je juist een enorm probleem als blogger. Je hebt dan wel (beter dan die vent in de trein) zelf je mumzel te pakken, maar leg maar eens uit waarom dat nou zo’n handig ding is.

Mumzelprobleem

Zo vroeg mijn moeder me laatst om een wasbol. Daar had ik nou nog nooit van gehoord. Voor het vinden van de juiste winkel om zo’n ding te kopen moest ik kunnen uitleggen wat het was. Ik zat dus met een mumzelprobleem. Hoe vertel ik wat het is als ik het zelf nog nooit gezien heb? En hoe leg ik dat uit aan mensen die het ook nog nooit gezien hebben? Wie echt een nieuw inzicht, een nieuwe techniek of een nieuwe visie wil introduceren, moet mumzellatijn*) spreken. Vooral als je je mumzel in geschreven tekst, een blog, wilt aanprijzen.

Hoe ziet het eruit?

Je introduceert dus iets nieuws met geschreven tekst. Vaak begint een kennismaking ‘live’ met visuele informatie: je ziet iemand of iets voor het eerst. Pas na het kijken volgt de vraag wat je er zoal mee kunt doen. Wil je een gloednieuw product of nieuwe mening introduceren, dan laat je ook eerst zien wat je bedoelt. Ik geef je een paar schrijftechnieken die je helpen om je lezers warm te krijgen voor je nieuwe vondst, je mumzel.

1- Vergelijk je mumzel met iets wat bekend is. ‘Het lijkt op een sinaasappel’ en geef dan aan wat het verschil is: ‘maar het is van rubber’.

2- Nog nauwkeuriger: vergelijk je mumzel met twee dingen die bekend zijn en beschrijf het snijpunt van die twee. ‘Het ziet eruit als de liefdesbaby van een sinaasappel en een crossfietsband’.

Let er op dat je daarbij de uiteindelijke functie van het ding niet bezoedelt met akelige associaties! Met ‘Een rubberen kruising tussen een coronavirusdeel en een olifantendrol’ krijg je niet snel de handen op elkaar voor je uitvinding.

Je leven wordt gemakkelijker

De functie van je mumzel verbind je aan hoe dat ding je leven gemakkelijker gaat maken. Dat moet wel, want je lezer kon tot nu toe moeiteloos leven zonder jouw mumzel dus de neiging om er nu naar te grijpen is minimaal tot jij het gemis pijnlijk voelbaar hebt weten te maken.
‘Je mikt het in je wasdroger zodat je was sneller droog wordt en nog gladder ook. Dat scheelt strijkwerk. En geld, want je hoeft die machine maar 1 keer te laten draaien.’

Hoe dan?

En dan pas leg je uit hoe je mumzel precies werkt. Met zo min mogelijk verwijswoorden zoals ‘die, dat, er, het, deze’ en andere vaagtaal. Maak ook handig gebruik van watertandtekst door lekkere woorden te gebruiken. ‘Het slimme rubberen balletje creeert ruimte tussen je wasgoed door er vrolijk op heen en weer te dansen. Zo koestert de warme lucht je lievelings-shirt ook tussen de kwetsbare plooien’.

Hoe hebben ze je te pakken gekregen?

Hoe je deze schrijftechniek toepast op nobelere onderwerpen zoals een nieuwe manier om trauma’s te boven te komen, om de eenzaamheid te overwinnen, om een eerlijk gesprek met je partner te hebben – daar kom je denk ik zelf wel uit.
Maar let op. Voel je na het lezen van een blog zomaar een enorme lust om jezelf een mumzel aan te schaffen terwijl je al jaren gelukkig en gezond leeft zonder?
Heb je opeens een hartgrondige hekel aan een groep mensen die je helemaal niet persoonlijk kent?
Wil je plotseling naar Den Haag om een Waarheid te verkondigen waar je eerder nog helemaal niet zo van overtuigd was?
Check dan even welke doortrapte schrijftechniek je zo ver kreeg. Voor als je ‘m zelf een keertje nodig hebt.

*)Visserslatijn is makkelijker, want iedereen heeft wel eens een vis gezien.  Je hoeft alleen maar te vertellen dat jouw vis groter was.

Top